سیستم اطفای حریق Fm200

گاز اطفاء حریق HFC-227ea با برند تجاری FM200 به عنوان یک گاز غیر سمی طبقه بندی شده و بر همین اساس استفاده از آن در محیط‌های بسته بدون خطر می‌باشد. ایمنی و بی خطری گاز FM200 در بیش از یک دهه تجربه و مطالعات گسترده علمی در آزمایشگاه‌های تخصصی اثبات شده است. گاز FM200 از ترکیب شیمیایی عناصر کربن، فلوئور و هیدروژن تولید می‌شود. این گاز با فرمول شیمیایی CF3CHFCF3 و نام شیمیایی Heptafluoro Propane شناخته می‌شود. غلظت طراحی برای گاز FM200 کلاس A حریق حدود ۷٫۹% می‌باشد. این گاز در غلظت ۹ درصد بر روی انسان هیچ تاثیری نداشته و در غلظت ۱۰٫۵% نیز بسیار کم اثر است، هرچند برخورد و تماس حالت مایع این ماده و یا حالت گاز در فاصله‌های بسیار نزدیک با پوست انسان ممکن است موجب یخ زدگی شود. در واقع برای قرارگیری در معرض این گاز در غلظت‌های مختلف، محدوده زمانی مشخصی تعریف شده است، به عنوان مثال بر طبق استاندارد NFPA-2001 مدت زمان مجاز قرارگیری در معرض گاز fm200 برای غلظت های کمتر از ۱۰٫۵ درصد، ۵ دقیقه و برای غلظت ۱۲ درصد ۴۹ ثانیه می‌باشد.

این گاز عایق جریان الکتریکی بوده و بدلیل اثرات تخریبی بسیار کمی که بر روی انسان و محیط اطراف دارد برای اتاق‌ها و اماکنی که همواره به دلیل حضور انسان امکان استفاده از دیگر گازها همچون گاز CO2 وجود ندارد بسیار توصیه می‌شود. از دیگر موارد کاربرد استفاده از این گاز می‌توان به محل نگهداری تجهیزات مخابراتی، اتاق سرور و رایانش مرکزی، مراکز آرشیو اسناد و مدارک و بایگانی‌ها، موزه‌ها و نمایشگاه‌ها، مراکز نگهداری تجهیزات و مواد پزشکی و دارویی، مراکز انبارش و ذخیره سازی داده‌ها و … اشاره کرد.

این گاز با ورود به زنجیره ماده سوختنی و اکسیژن محیط باعث خاموش شدن شعله‌های آتش شده و پس از عملیات اطفاء معمولا دارای پسماندی نمی‌باشد که این مهم ضمن به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی حاصل از عملیات اطفاء حریق، موجب کاهش زمان تعطیلی محل حریق پس از عملیات اطفاء خواهد شد. از همین رو سیستم اطفاء حریق FM200 یکی از خاموش کننده‌های مورد تأیید سازمان‌های جهانی همچون NFPA، EPA و … پذیرفته شده و استفاده از این سیستم در بیش از هفتاد کشور جهان و بیش از صدها هزار پایگاه مختلف رایج و مرسوم گشته است. سیستم لوله کشی برای حفاظت مکان مورد نظر نیز باید مطابق با استاندارد NFPA 2001 باشد.

ویژگی های سیستم اطفای حریق FM200

با توجه به موارد گفته شده می‌توان مهمترین مزایا و ویژگی‌های سیستم اطفاء حریق گاز FM200 را به شرح زیر بیان نمود:

قابلیت اطفاء حریق در مدت زمان کوتاه (در حدود ۱۰ ثانیه)

غلظت طراحی بسیار پایین (حدود ۷٫۹%)

فشار ذخیره سازی پایین ۲۴ و ۴۲ بار

دارای تأییدیه‌های FM و UL

نیاز به تعداد سیلندر کم جهت ذخیره سازی گاز

نداشتن اثرات مخرب بر روی تجهیزات پس از عملکرد و تخلیه

عایق جریان الکتریکی

عدم کاهش قابل ملاحظه اکسیژن پس از تخلیه

عدم ایجاد برودت شدید پس از تخلیه